PERSONVERN
Vi har kompetanse og erfaring i rådgivning og teknisk tilrettelegging og gjennomføring av kongresser, kulturarrangement og events. Erfaringen vår omfatter arrangement i ulike byer og arenaer i Norge.
1. Innledning
Denne personvernerklæringen gjelder for Bergen Kongress & Kultur AS og forklarer hvorfor vi samler inn informasjon om deg, hvordan vi bruker denne informasjonen og hvordan vi tar hensyn til ditt personvern. Bergen Kongress & Kultur AS, ved daglig leder, er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger.
Erklæringen inneholder opplysninger du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedene våre (personopplysningsloven § 19) og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18 1. ledd).
Bergen Kongress & Kultur AS grunnlag for å behandle personopplysninger vil variere, men vil i henhold til personopplysningsloven § 8 bokstav a og b bestå av samtykke fra den registrerte eller fordi det er lovpålagt. Videre kan det være nødvendig å behandle personopplysninger for å oppfylle en avtale med den registrerte eller for å oppfylle en rettslig forpliktelse. Samtykke til behandling av personopplysninger kan når som helst trekkes tilbake i henhold til GDPR artikkel 13 (2) bokstav c.
2. Om personopplysninger og regelverket
Personopplysninger er opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en identifiserbar enkeltperson. Dette kan være navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, IP-adresse og kjøps- og adferdshistorikk. All behandling av personopplysninger, slik som innsamling, registrering, lagring og utlevering er underlagt særskilte regler, blant annet i personopplysningsloven. Det er daglig leder som er ansvarlig for at behandlingen skjer i samsvar med lovens regler. Datatilsynet fører tilsyn med at loven overholdes.
3. Hva slags opplysninger samler vi inn?
For å kunne levere så gode tjenester som mulig er vi avhengige av å samle inn ulike typer informasjon, inkludert personopplysninger om deg. Under følger en oversikt over hvordan vi typisk samler inn personopplysningene og hvilke opplysninger dette typisk er. Vi samler ikke inn sensitiv informasjon.
a) Opplysninger du selv gir til oss Når du melder deg på kurs og arrangementer, ber vi deg registrere navn, organisasjon, adresse, e-post, telefon, stilling og fakturareferanse. Med unntak av navn og organisasjon, som vil bli publisert på deltakerlister, deles opplysninger ikke med andre.
b) Opplysninger vi får gjennom bruk av tjenestene våre Når du bruker våre tjenester, registrerer vi informasjon om hvilke tjenester du bruker og hvordan du bruker dem.
Vi samler blant annet informasjon om:
i) Din enhet og din internett-tilkobling Vi kan registrere informasjon om enheten du benytter, for eksempel produsent av mobil/PC, operativsystem og nettleser. Vi kan også samle informasjon om tilkoblingen til våre tjenester, som IP-adresser, nettverks-id, informasjonskapsler og unike identifikasjonsfiler.
ii) Bruk av tjeneste eller kjøp Vi registrerer informasjon om din bruk av tjenestene, som hvilke sider du er inne på, når du er inne på sidene samt hvilke funksjoner du har brukt på sidene. Når du bruker våre tjenester eller er inne på våre nettsider, lagres informasjonskapsler og annen data som senere kan leses av oss. Hvis du ikke ønsker at Kongress & Kultur skal samle inn anonyme nettverksdata fra deg, så kan du melde deg av denne innsamlingen på Google Analytics eller ved å endre sikkerhetsinnstillingene på din datamaskin. Les mer om reservasjon mot Google Analytics-registrering.
c) Opplysninger vi får fra andre kilder Vi kan motta opplysninger om deg hvis du bruker noen av de andre tjenestene vi tilbyr på dette nettstedet. Vi samarbeider også tett med tredjeparter (f.eks. forretningspartnere, leverandører av tekniske tjenester, betalingstjenester og leveringstjenester, søkemotorer og kredittopplysningsbyråer) og kan motta opplysninger om deg fra disse. Dette inkluderer også opplysninger som er offentlig tilgjengelige.
4. Hva brukes opplysningene til?
Vi bruker personopplysninger til følgende formål:
a) For å levere og forbedre tjenestene våre Vi bruker personopplysninger for å levere tjenestene våre til deg. For eksempel trenger vi personopplysninger for at du skal kunne logge inn på våre sider og om relevant, for å kunne betale for tjenester. Vi bruker også personopplysninger for å sikre en best mulig brukeropplevelse for deg, blant annet ved å tilpasse visningen av innholdet til din skjerm/enhet og å sørge for raskest mulig lasting av sidene.
b) For å tilpasse tjenestene, gi deg anbefalinger og relevant markedsføring.
Dette innebærer blant annet:
- Bruk av e-postadresser til utsending av informasjon og materiale knyttet til påmeldt konferanse
- Gi deg informasjon om eventuelle nye møter og arrangementer fra samme faggruppe/arrangør
- For statistikkinnhenting i forhold til den enkelte konferanse
c) For å forhindre misbruk av tjenestene våre Vi bruker personopplysninger for å forhindre misbruk av tjenestene våre. Misbruk kan være forsøk på å logge på andres kontoer, forsøk på svindel, “spamming”, hets, sjikane og andre handlinger som er forbudt etter norsk lov.
5. Deling av opplysninger
Kongress & Kultur AS deler i noen tilfeller personopplysninger med andre selskaper som utfører tjenester på våre vegne. Dette er først og fremst for å gi deg en tryggere og bedre kundeopplevelse.
Her er de viktigste eksemplene:
a) Når andre utfører tjenester på våre vegne For eksempel hotell- og eventbyråer tilknyttet de ulike konferansene. Disse har ikke lov til å bruke disse personopplysningene til noe annet enn å utføre tjenester for Kongress & Kultur AS.
b) Ved mistanke om lovbrudd vil informasjon kunne utleveres til offentlige myndigheter etter begjæring. Vi vil også kunne utlevere informasjon ved mistanke om svindel, eller informasjon som er nødvendig for å avklare konkrete tvister.
7. Sletting av personopplysninger
Vi er lovpålagt til å holde på visse personopplysninger.
Eksempler på dette er:
• Lov om bokføring
• Ordredata iht. angrerett
• Ordredata iht. garantier.
Du har krav på at alle våre opplysninger om deg skal kunne slettes på oppfordring, dersom vi ikke er lovpålagt om å lagre disse. Du kan henvende deg angående dette å oppheve ditt kundeforhold via e-post, til: post@kongress.no
8. Sikring av personopplysninger
Vi bruker hensiktsmessige sikkerhetstiltak for å beskytte personopplysninger som er under vår kontroll mot uautorisert tilgang, innhenting, bruk, videreformidling, avsløring, kopiering, modifisering eller avhending.
9. Endringer i personvernerklæringen
Vi vil med jevne mellomrom kunne oppdatere eller endre personvernerklæringen.
Ved større endringer vil vi informere om dette.
10. Rett til å klage
I henhold til personopplysningsloven § 18 kan du når som helst be om å se opplysningene du har sendt inn. Alle kan trekke sitt samtykke, og dermed få slettet all eller deler av informasjonen som Kongress & Kultur AS har om seg. Alle kan også be om innsyn i den informasjonen Kongress & Kultur AS har om seg, og be om retting av den eventuelle dataen dersom noe ikke er korrekt.
Vi behandler og lagrer ikke opplysninger om deg lenger enn nødvendig for det tiltenkte formålet eller for det som kreves i henhold til inngåtte avtaler og ikke utover lovens rammer.
Du har rett til å klage til en tilsynsmyndighet, her Datatilsynet, i henhold til GDPR artikkel 13 (2) bokstav d.
11. Kontaktinformasjon
Hvis du har spørsmål eller kommentarer til denne erklæringen eller hvordan vi behandler personopplysninger, kan du kontakte oss på mail@kongress.no, eller sende brev til:
Bergen Kongress & Kultur
Torgallmenningen 1A
Postboks 947 Sentrum
5808 Bergen
Sist oppdatert: 19.06.2018